donderdag 20 juni 2013

Cultuurshock

Cultuurshock
De afstand tussen Nederland en China is zo’n 9000 km natuurlijk afhankelijk van waar je naartoe reist in China maar toch het is een heel eind. Mensen vroegen mij dan ook of ik in China een cultuurshock heb opgelopen.
Ach denk ik dan, Chinezen zijn ook gewoon mensen met net zulke dagelijkse beslommeringen als u en ik, maar toch.
Wat me opviel in China is dat alle woonblokken omgeven zijn door hekken met een in-, en uitgang met daarvoor een mannetje in een uniform en een mevrouw met een klembord in een kantoortje. Alle blokken worden gezien als een kleine woongemeenschap zoals ik het dorp waar ik woon, Wijnaldum mag bekijken.
Het China wordt zo opgedeeld in kleine beheerbare kernen waarin de sociale controle groot is en men elkaar kent. Verschil echter met hekvrij Wijnaldum is dat hier overal video camera’s hangen en dus alles en iedereen in de gaten wordt gehouden. Niemand is er anoniem.
Dit alles nog tot daar aan toe maar de Chinese arm der wet van verdeel en heers rijkt nog veel verder. Master Feng (zie vorige blog) is een gerespecteerd Chinees van 73 jaar. Hij is een intelligente man die samen met Dr. Pang Ming het Huaxia centrum( hierover later meer) heeft opgericht en vele studenten heeft begeleid en genezen.

Master Feng reist niet zo veel. Hij heeft Indonesië bezocht en Japan maar verder dan dat komt hij niet. Toen ik hem vroeg om naar Nederland te komen was hij wat terughoudend en bijna verlegen. Ik westerling met grootse plannen en ideeën snapte niet waarom totdat mijn docent Anne me het antwoord aanreikte.
Feng krijgt mogelijk helemaal geen visum om het land te verlaten richting Europa.
De kennis en kunde van Master Feng aangaande de Zhineng Qigong is zo groot dat het voor hem waarschijnlijk geen enkele moeite kost om met zijn verhaal en charisma de wetenschap en levenswijze van Zhineng Qigong snel over te brengen naar Europa. Hiermee zou hij een grootse populariteit kunnen ontwikkelen met Chinese kennis die de Chinezen (lees Chinese overheid) niet kunnen beheersen.  Master Feng moet dus in zijn kleine woongemeenschap blijven, beheerst en gecontroleerd.
De man waar hij jarenlang mee werkte ziet hij om deze reden ook niet of nauwelijks meer.
Als ik dit op me laat inwerken komt toch voorzichtig het woord shock bij me bovendrijven.

Ok maar is dit dan mijn cultuurshock van China? Inmiddels ben ik alweer een tijdje terug en na de eerste weken euforisch te hebben rondgelopen besloop me nu een soort kater gevoel. Na wat rondvragen bij Qigong collega’s kreeg ik van verschillende kanten een zelfde verhaal te horen. He, wat is hier aan de hand.
Met alle voorgaande kennis hebben we en ik dus ook in China heel veel mooie ervaringen opgedaan. We hebben mensen ontmoet die met zoveel liefde en passie oprechtheid en zonder dubbele agenda in het leven stonden en ons Zhineng Qigong wilde leren. Een passie die voelbaar was in de ruimte waar we waren en die ze als persoon gewoon uitstraalden. Deze openheid en zuivere emoties kom je in ons westen nog maar weinig tegen. En juist die emotie is het die je raakt in je hart, diep van binnen in de kern van je bestaan.

We vroegen ons in China vaak af hoe we thuis uit moesten leggen wat we hadden gedaan en ervaren. Er zijn bijna geen woorden voor.
En dat is nu juist de kater die ik en mijn mede China gangers ervaren. Ons hart is zo diep en zuiver geraakt dat we het bijna niet aankunnen.
Nu het tot mijn bewustzijn is doorgedrongen is er ruimte voor nieuw elan en uitdaging. Zhineng Qigong kan zoveel brengen voor lichaam, hart en ziel dat het de moeite waard is om de kracht die onze meesters uitstralen in hun door de overheid beperkte omgeving door te geven in Europa en ik begin gewoon in het hoge noorden van Nederland.
Haula.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten