dinsdag 14 mei 2013

Mijn reis naar China. Deel 1.

Reis naar China,
In april van dit jaar ben ik 2 weken naar China geweest. Een studiereis om mijn lessen Zhineng Qigong uit Amersfoort te verdiepen. En wat voor een verdieping! 15 dagen les van 2 geweldige meesters voor wie de qigong hun leven is. We vertrokken met een groepje uit Nederland en elders uit Europa gingen nog meer fanatieke qigongers richting China. In totaal waren we met 14.
Op het vliegveld van Chengdu werden we afgehaald door Master Liu. Bij hem thuis mochten we logeren en werden ook de voordrachten en lessen gegeven. Liu woont in Meishan zo'n 80 km onder Chengdu en de Chinezen noemen Meishan een kleine stad. 100.000 inwoners.... Tja hoe noemen we dan Harlingen of laat staan Wijnaldum!
Als een echte Master leidde Liu de lessen van s'morgens vroeg tot s'avonds laat. Opstaan om 6.00 uur en einde van de dag was om 21.00 uur. De eerste dagen waren vooral gevuld met theorie en verdieping van de Zhineng Qigong. Later werden de oefeningen gecorrigeerd en uitgediept.
Naast Liu hadden wij het geluk ook les te krijgen van Master Feng. Deze bijzondere man die de rechter hand was van Master Pang Ming wist ons zo te boeien en te inspireren dat de tranen ons regelmatig van ontroering over de wangen liepen. We vroegen ons zelfs af hoe we die ervaringen eigenlijk thuis zouden moeten delen. Master Feng leerde ons nieuwe oefeningen en deed zelfs een aantal keren een groeps healing. Een ervaring voor het leven.
 Master Feng is inmiddels 73 en hij reist niet meer buiten China. Aan het einde van onze reis vroegen we hem toch eens naar Nederland te komen. Ik probeerde hem over te halen mij te bezoeken in Harlingen en met mijn groep een qigong les te doen. Ik zag de twinkeltjes in zijn ogen. Met mijn belofte dat hij dan met mee mocht in de sloep (sterke sietze) zei hij dat hij het serieus zou overwegen!

Volgende keer meer over mijn reis naar China.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten